Dari Meja Pengarang Azwan Syed Abdullah

Dari Meja Pengarang Azwan Syed Abdullah

Khamis, 15 Oktober 2015

Universiti Princess Nourah bint Abdulrahman Universiti (PNU) yang Terletak di Riyadh, Arab Saudi adalah Merupakan Universiti Wanita yang Terbesar di Dunia.


                   


Princess Nourah bint Abdulrahman University (PNU) yang terletak di Riyadh, Arab Saudi, merupakan universiti wanita terbesar di dunia. Ia bermula sebagai College of Education for Women pada tahun 1970 sebelum dinaiktaraf kepada Riyadh University for Women pada tahun 2004. 

Dua tahun kemudian, ia dinamakan sebagai PNU dan kampusnya seluas lapan juta meter persegi dibina dalam tempoh dua tahun saja, dan dibangunkan sebagai sebuah bandar universiti moden. Kini, PNU mempunyai 52,308 mahasiswa di 15 buah sekolah pengajian.






King Abdullah University Hospital (KAAUH) adalah merupakan "teaching hospital" PNU dengan 300 buah katil pesakit.

PNU membentuk "partnership" dengan banyak universiti luar negara, termasuklah University of Auckland (New Zealand), Monash University (Australia), University of Southern Denmark dan Dublin City University (Ireland).

Rektor PNU sekarang ialah Dr Huda bint Mohammed Alameel, pemegang PhD dari University of Wales (UK) dan dua ijazah Masters dari University of Michigan (USA).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan