Dari Meja Pengarang Azwan Syed Abdullah

Dari Meja Pengarang Azwan Syed Abdullah

Jumaat, 1 Januari 2016

The Personel Blogger Azwan Syed Abdullah: Selamat Datang Tahun 2016

Welcome 2016 New Years
Dari Meja pengarang: Azwan Syed Abdullah



Tahun 2015 sudah pun melabuhkan Tirai..kini bermula-lah sebuah catatan sejarah baru , cerita baru , kisah yang baru kini bermulalah kita di sebuah Tahun 2016 tahun yang dimana mungkin pelbagai cabaran yang kita perolehi sepanjang Tahun ini.

Tahun (2015) yang lepas telah membuktikan dimana kita mengharungi Masalah Ekonomi yang sulit yang agak sukar dimana penurunan Nilai Ringgit kita sebanyak RM 4 bersamaan ( 1 Dollar ). Ini adalah jurang yang amat menakutkan tidak terkecuali oleh rakyat Malaysia sahaja tetapi dihadapi oleh seluruh Negara di Dunia. Negara China jika kita lihat mengalami susutan Ekonomi mereka sedangkan mereka adalah salah satu kuasa pemegang Ekonomi.

Saya menuliskan berdasarkan ilmu pengetahuan yang saya perolehi , mungkin ada insan-insan yang lebih hebat dari saya mungkin ada ahli-ahli korporat yang mempunyai kajian mereka sendiri. Tetapi pada pendapat saya Ekonomi kita pada Tahun lepas (2015) adalah sangat teruk. Tidak termasuk masalah dalaman yang kita alami seperti kes 1MDB dan sebagainya yang saya tidak tahu entah dari mana datangnya adakah ianya sebuah Agenda perancangan golongan-golongan tertentu ..?? entah lah , itu cuma berdasarkan Teori.

Kepimpinan Datuk Seri Najib Abdul Razak di dalam memimpin Negara sering dipersoal oleh seluruh penduduk di Negara Malaysia adakah benar beliau boleh memimpin ? terlalu banyak masalah yang kita hadapi yang sehingga sekarang masih belum diselesaikan. Kos sara hidup meningkat , harga Minyak naik , sering menhimpit seluruh penduduk Malaysia. Saya tidak menyalahkan Datuk Seri Najib sepenuhnya , kerana saya berpendapat tidak mudah untuk memimpin. Ada yang mengatakan kita akan kecundang dan bankrap seperti Negara Greece. Pada pendapat saya Negara Malaysia tidak akan Bankrap jika mempunyai aset-aset yang terbaik dan pengurusan yang bijak.
Saya ada membaca sebuah buku kewangan dan Ekonomi Negara Malaysia yang saya dapati Negara kita sebenarnya tidak Miskin , Negara kita kaya , sebenarnya kita mengalami kelenahan di dalam Belanjawan. Ya , kebanyakan di Negara-negara seluruh Dunia pon mengalami masalah yang sama. Negara Malaysia sebenarnya adalah sebuah Negara yang kaya.

Dunia Islam sering dihimpit dan dipersalahkan apabila Tahun lepas kita menyaksikan akan kehadiran kumpulan Islamic State (IS). Sebenarnya ini tidak memeranjatkan kerana terlalu banyak kumpulan-kumpulan baharu yang muncul yang mengelarkan diri mereka sebagai Mujahidin yang Berjihad di Jalan Tuhan, di atas nama Tuhan tetapi berbunuhan sesama saudara sendiri.
Ini berlarutan penduduk Islam dibantai , dihukum dengan kejam ditindas , masih ingat Negara Palestine yang berjuang beratus Tahun untuk sebuah kemerdekaan ? Negara Iraq , Syria dimanakah keadilan ? seluruh Negara Islam diam seribu bicara keras seperti patung. Aset ketenteraan terlalu banyak tetapi disimpan untuk pertunjukan, sedangkan penduduk Islam dibantai sesuka hati oleh puak-puak Rejim Zionis , seperti kita tidak boleh berbuat apa-apa.

Saya adalh seorang Manusia yang sukakan kebebasan , saya suka memandang pokok , saya suka memandang awan , saya sukakan udara segar ciptaan Tuhan. Saya tidak suka dikongkong oleh mana-mana Organisasi atau apa-apa pon jika ada saya akn cuba melepaskan diri dan membuat sistem saya sendiri.Begitulah saya berharap pada Tahun 2016 ini , semoga kita akan terus mencapai kemerdekaan dan keharmonian di dalam Negara kita yang Tercinta ini. Saya doakan semua penduduk di Negara Malaysia selalu dipermudahkan urusan , dimurahkan rezeki dan dilimpahi rahmat seisi keluarga oleh Allah s.w.t. Aminnn ya rabbalaminnnn......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan